EndemolShine Beyond deelt expertise en produceert winnende campagne ‘My Body Is Mine’

NGO Mama Cash winnaar Engage the Future

291034 winnaar%20etf%202 70de47 large 1537817673

De Nederlandse NGO Mama Cash, die vrouwen, meiden en transgenders ondersteunt die opkomen voor hun rechten om aan een rechtvaardigere wereld te werken, is met hun campagne ‘My Body Is Mine’ uitgeroepen tot winnaar van Engage the Future. Dat is gisteravond bekend gemaakt tijdens het TEDxAmsterdamWomen Startup Awards event in Amsterdam. Engage the Future, een initiatief van de Bill & Melinda Gates Foundation, is een competitie waarbij tien NGO’s, die zich focussen op ‘women empowerment’, strijden om de realisatie van de volledige productie van hun mediacampagne. Het online video label Beyond van EndemolShine Nederland, die haar expertise heeft gedeeld en ingezet, produceert tevens de volledige campagne.

Engage the Future begon met een ééndaagse workshop op het kantoor van EndemolShine Nederland. Tien NGO’s (Terres des Hommes, Mama Cash, Dance4Life, Oxfam Novib, She Matters, CHOICE, ONE, Femmes for Freedom, Hivos en MommaLuv) die zich bezighouden met ‘women empowerment’ kregen de kans om te leren van experts uit de mediawereld. Ze kregen lessen en inzicht in zaken als strategieën, het uitwerken van campagneconcepten voor verschillende mediakanalen en targeting van onder andere Omar Kbiri, Arjen Lubach, Tim van der Wiel en Marijn Poeschmann . Na de workshop kreeg elke NGO een eigen mentor toegewezen. Samen werkten zij vier weken lang aan een online mediacampagne en strategie. Vervolgens moesten zij hun idee aan een jury (Lenneke van Ingen, Viola Welling, Annic van Wonderen en Liesbeth Staats) pitchen. MommaLuv, Oxfam Novib en Mama Cash behaalde de top 3 en gisteravond werd tijdens het TEDXAmterdamWomen event bekend gemaakt dat NGO Mama Cash is uitgeroepen tot winnaar.

Gouden Tattoo

De campagne ‘My Body Is Mine’, waarbij bijzondere vrouwen, beroemdheden maar ook activistes met een tijdelijke gouden tattoo in beeld worden gebracht, terwijl ze vertellen wat hun lichaam en vrijheid voor hen betekenen, heeft volgens de jury de grootste impact van alle ingediende campagneconcepten. Tevens waren zij de enige die met hun concept vrouwen, jong, oud, arm, rijk, beroemd en onbekend over de hele wereld in hun kracht zetten en verbinden.

“We zijn enorm blij met deze overwinning! We hebben veel kennis opgedaan de afgelopen weken en heel erg fijn samengewerkt met EndemolShine. Zij hebben ons uitgedaagd groter te dromen en zo zijn wij tot deze campagne gekomen. We zijn heel nieuwsgierig naar hoe we samen ons verhaal in beeld gaan brengen en kunnen niet wachten om dat met de rest van de wereld te delen.”

Emma Herman en Sarah van Brussel van Mama Cash

“In plaats van het wiel opnieuw uit te vinden en zelf naar de andere kant van de wereld te vliegen, besloten wij om NGO's, die zich elke dag weer inzetten voor ‘women empowerment’ te steunen. Niet door geld te doneren of onze producten weg te geven maar door onze meest waardevolle bezittingen weg te geven. We hebben gedeeld wat ons groot heeft gemaakt. De kennis en vaardigheden van onze experts. Door de NGO's de middelen en het vermogen te bieden om zelf uitdagingen op te lossen, laten we ze niet alleen groeien in hun vaardigheden, maar geven we ze ook zelfvertrouwen. Wat dat doet met mensen is fantastisch om te zien. De uitkomst van het project was boven verwachting. De NGO's ontwikkelden hele bijzondere campagnes die ons letterlijk omver hebben geblazen. We zijn dan ook enorm trots op iedereen en kunnen niet wachten om met de productie van de winnende campagne aan de slag te gaan.”

Frank de Wit, Hoofd EndemolShine Beyond

“TEDxAmsterdamWomen is een platform dat een podium biedt voor vrouwen die de toekomst hervormen door inspirerende ideeën over vrouwenkwesties te delen. Engage the Future is zo’n bijzonder project dat daar naadloos op aansluit. Daarom bieden wij de finalisten van Engage the Future een podium, omdat wij geloven in women empowerment.

Marian Spier, oprichter TEDxAmsterdamWomen

Deze Nederlandse editie van Engage the Future is een vervolg op de succesvolle aftrap in 2017 door EndemolShine Duitsland. Ook in de toekomst wil EndemolShine haar talenten, creativiteit en kennis blijven inzetten om een verschil te kunnen maken in het leven van mensen onder de paraplu van EndemolShine Giving.

291035 winnaar%20etf 5336b5 large 1537817673
281528 plaatje%20engage 995e3c original 1527666995