Naar de succesvolle boeken van Simone van der Vlugt

Endemol Shine Nederland produceert nieuwe dramaserie Lois voor AVROTROS

263894 boeken simonevandervlugt 8d79ca original 1510563939

De succesvolle thrillerreeks over rechercheur Lois Elzinga van bestseller auteur Simone van der Vlugt vormt de basis voor de nieuwe dramaserie Lois. De driedelige reeks, die in het najaar van 2018 te zien is bij AVROTROS op NPO 1, is elke aflevering gebaseerd op een deel uit deze trilogie. De serie wordt geproduceerd door Endemol Shine Nederland.

De succesvolle boeken Aan niemand vertellen (2012), Morgen ben ik weer thuis (2013) en Vraag niet waarom (2014), uitgegeven door Ambo Anthos, vormen de basis van deze serie. De opnames staan gepland voor februari 2018 en spelen zich voornamelijk af in Alkmaar, de thuisbasis van hoofdpersonage Lois. Binnenkort worden de hoofdrollen bekendgemaakt.

Na de verfilming van De Reünie is dit voor Van Der Vlugt de eerste dramaserie geïnspireerd op haar boeken. Er zijn in totaal 340.000 exemplaren van de boekenreeks verkocht. Lois wordt geregisseerd door Lourens Blok (Vechtershart, Nieuwe Buren) en geschreven door Thomas van der Ree (Smeris, Riphagen).

“Ik vind het geweldig en een eer dat de AVROTROS en Endemol Shine Nederland een nieuwe dramaserie maken geïnspireerd op mijn trilogie over rechercheur Lois Elzinga. Ook al ben ik nauw betrokken bij de totstandkoming van het script, het blijft spannend hoe aan het verhaal en Lois gestalte wordt gegeven. Ik kan niet wachten tot ik haar op de buis zie.”

Simone van der Vlugt: auteur

De serie is met 90 minuten speeltijd per aflevering uniek in de Nederlandse dramawereld. In het buitenland heeft dit format zich al vaker bewezen met grote successen als BBC series Sherlock Holmes en Wallander.